ناتو بودجه سال آینده خود را افزایش داد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

ناتو بودجه سال آینده خود را افزایش داد

کشور‌های عضو ناتو به منظور تقویت این ائتلاف نظامی با توجه به جنگ روسیه برای افزایش بودجه آن در سال آینده به بیش از یک چهارم توافق کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 15
کد خبر: ۱۶۳۹۰۷

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، کشورهای عضو ناتو خواهان تقویت اتحاد دفاعی با توجه به جنگ روسیه هستند. بر این اساس بودجه سال آینده بیش از یک چهارم افزایش خواهد یافت.

کشورهای ناتو توافق کرده‌اند با توجه به وضعیت امنیتی جدید ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، هزینه های مشترک را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. بر اساس گزارش روز چهارشنبه این ائتلاف، بودجه غیرنظامی در سال آینده با حدود 28 درصد افزایش به 370.8 میلیون یورو و بودجه نظامی با حدود 26 درصد افزایش به 1.96 میلیارد یورو خواهد رسید.

ینز استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از این تصمیم استقبال کرد. وی در سخنانی اظهار داشت: این بیان عینی جاه طلبی بالاتر است. وی افزود: تنها با هم می توانیم امنیت را برای حدود یک میلیارد نفر در کشورهای ناتو در دنیای خطرناکتر ارائه کنیم.

در حال حاضر، بودجه نظامی و غیرنظامی ناتو در مجموع حدود 1.8 میلیارد یورو است. این پول در مقایسه با هزینه های دفاعی هر کشور عضو بسیار کم است.

بر اساس مقیاس مشارکت فعلی، جمهوری فدرال آلمان به همراه ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بیشترین سهم از هزینه های مشترک ناتو را بر عهده دارند. هر دو کشور حدود 16.3 درصد سهم دارند - در سال 2021 سهم هر کدام حدود 400 میلیون یورو بود. این کلید اخیراً برای سازگاری با تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، با افزایش سهم آلمان و کاهش قابل توجه سهم ایالات متحده مورد بازبینی قرار گرفت. ترامپ پیش از این بارها از این واقعیت انتقاد کرده بود که متحدان اروپایی مانند آلمان به اندازه کافی برای دفاع مشترک تلاش نمی کنند.

افزایش بیشتر بودجه در آینده هم در حال حاضر برنامه ریزی شده است. کشورهای عضو ناتو در اجلاس سران خود در مادرید در تابستان تصمیمی اصولی در این باره برای سال های منتهی به 2030 گرفتند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده